Leta i den här bloggen

onsdag 23 januari 2013

Tummen ner för auktionsfirmor som......

Idag gör vi tummen ner för auktionsfirmor som inte kan sköta anbud. Hos de auktionshus som fortfarande har klubbauktioner blir det allt mer vanligt med anbudsförfarande. En sak som har retat mig nästan till vansinne är att väldigt många auktionsföretag inte kan sköta ett anbudsförfarande. De uppträder rent ut sagt amatörmässigt.

Jag pratar nu inte om de stora aktörerna på marknaden, utan om mindre auktionsföretag på landsort. Jag vet inte hur många gånger under 30 års tid jag har upptäckt att auktionsfirmor inte kan sköta inlämnade anbud korrekt.

Hur svårt kan det vara?

Låt oss säga att jag lämnar ett skriftlig anbud på en lampa som ska säljas på auktion. Mitt anbud är 1000 kr.

Om auktionsföretaget sköter mitt anbud på ett korrekt sätt, borde budgivningen börja i salen. Kundtjänst bjuder sedan för min räkning. Jag deltar i auktionen på samma sätt som om jag vore närvarande i salen.

Om ingen i salen är intresserad, bjuder kundtjänt för min räkning. Budgivningen börjar då på den lägsta summan för budgivning som auktionsfirman accepterar. 

Finns flera skriftliga anbud, börjar budgivningen där näst lägsta anbud slutar.

Om man sköter anbudsförfarandet på ett sådant sätt som jag beskriver här ovan, ges jag möjlighet att delta i budgivningen, under samma förutsättningar som om jag hade varit på plats i salen.

Den sista skräckhistorien som jag fick mig till livs när det gäller anbud på auktion, berättade en granne häromdagen. Han hade inte möjlighet att närvara på en auktion, utan hade för avsikt att lämna anbud. Då han frågade auktionsföretaget hur de skulle sköta budgivningen för hans räkning, fick han till svar att man oftast började budgivningen på 70% av det ingivna anbudet! Som ni förstår lämnade han inget anbud.

Kära läsare. Innan ni lägger in anbud på en landsortsauktion förvissa er om att auktionsföretaget kan sköta anbuden på ett tillfredställande sätt.

Det finns mindre auktionsfirmor som kan sköta budgivningen för kunds räkning, men det är inte många som klarar av det. Jag har under min tid (30 år) bara stött på 2 st. auktionsfirmor som har skött detta på ett korrekt sätt. Det är NORRBYGDENS AUKTIONSBYRÅ i Skelleftehamn och NIPSTADENS AUKTIONSFIRMA i Sollefteå.
Hasse på Nipstadens Auktionsfirma i full färd med att sälja en vagn av något slag.

11 kommentarer:

  1. Ja, det förklarar en del. Sen finns det ju luftbud också. Jag har vid flera tillfällen blivit rätt fundersam över att jag vunnit just på mitt maxbud som inlämnats i förväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man vid flera tillfällen har fått betala maxbud ska man nog se upp. Hos vissa auktionsförättare är det snarare en regel, inget undantag alltså.

      Radera
  2. Ännu mer förvånad blir man ju när man på en auktionsfirma aldrig får något lägre än det maxbud man lagt. Hmf!!Och det utan att fått den infot som din granne fick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att grannen fick information beror bara på att han frågade. Han hade tidigare lämnat bud på auktionsfirman och misstänkte att allt inte stod rätt till.

      Radera
  3. Jag har tur som blivit bortskämd av norrbygdens auktionsbyrå, för nog märks det när man går på andra auktioner att det inte är lika ärligt och just som man vant sig vid. Som i sommras t.ex http://tantenpaauktion.blogspot.se/2012/08/nu-ar-tanten-pa-auktion-forbannad.html
    Jag kan slå vad om att den auktionsförrättaren inte behandlade de inlämnade buden "rättvist".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrbygdens Auktionsbyrå är ett föredöme. Jag glömmer aldrig när jag lämnade ett anbud på 2000 kr, och föremålet blev att kosta 150 kr.

      Radera
  4. Jag lämnade anbud på sju allmogemöbler på en bonnauktion. Jag räknade med att få 1-3 objekt.
    Jag fick alla sju, samtliga på mitt maxbud.
    Auktionisten hade använt mina maxbud som startbud.
    Klåpare!

    SvaraRadera
  5. Det är trist. Jag har lämnat bud på allmoge hos en auktionsfirma i Östersund och har alltid fått betala max. Till slut tappar man sugen att bjuda. Lasse J.

    SvaraRadera
  6. Heder åt Sollefteåföretaget, jag har själv bevistat flera av deras
    auktioner och där budgivningen fungerat klockrent!
    S

    SvaraRadera
  7. Varför tror ni att detta bara inträffar på mindre auktioner? Det inträffar hela tiden hos de större drakarna också. Även på miljonnivåer. Sensmoralen är att ni alltid ska försöka bjuda på plats, antingen ni själva eller genom ombud. Det tjänar ni -tyvärr- alltid på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig påstått att detta inte inträffar hos de stora auktionshusen, men den här gången gällde blogginlägget de små aktörerna. De stora aktörerna brukar också få sig en släng av sleven här på bloggen. Nu då du nämner de stora, så var det inte i alltför avlägsen tid som Bukowskis försökte lura fru Crawford att betala dyrt för en matta, man luftade upp den till en miljon. Samma matta fanns att köpa ute på marknaden för ca. 150 000 kr. Det slutade med att Bukowskis fick ta tillbaka mattan. Så visst händer det hos de stora också. Men det verkar vara mer en regel än ett undantag hos de små, och därför ville jag belysa detta i bloggen.

      Radera