Leta i den här bloggen

lördag 31 mars 2012

På Trendspaning - Nordiska Galleriet

Jag började min trendspanings tur hos Rhens Antikhandel som alltid har roliga saker. Efter det strosade jag runt hos de andra antikhandlarna på Östermalm. Jag såg ingenting som jag inte hade sett förut, och ingenting som satte några spår. Efter att ha klarat av antikhandeln gick jag till Nordiska Galleriet på Nybrogatan. Det är en affär som jag alltid besöker när jag är på Östermalm. Det är lika trevligt varje gång att se mängder av designklassiker av yppersta kvalité. Själen måste ju få sitt. Det kostar ju inget om man bara tittar.

Fåtölj av Harry Bertoia forgiven 1952. Serveringsvagn av Gunilla Allard från 2011, den känns väldigt mycket retro fast den bara har 1 år på nacken

Mängder av snygga lampor att titta på, PH är min favorit bland dessa.

Tulip av Ero Saarinen i förgrunden. Corona Chair av Poul M. Volther som ni ser i bakgrunden skulle jag inte ha något emot att ha ett par av.

Fladdermus fåtöljen lika aktuell idag som på 50-talet. Fladdermusfåtöljen ritades av Antonio Bonet, Juan Kurchan och Jorge Ferrari-Hardy redan 1938, men blev en storsäljare i Sverige på 50-talet när den licenstillverkades av NK.

Glasbordet med kromat underrede av Theodore Wadell formgavs -67.

Ägget som formgavs 1958 av Arne Jacobsen är lika aktuell idag som då även om färgsättningen är en annan. Efter många år med nästan ingen färg alls, så är det sprakande pastellfärger som gäller.

Färgat glas de här från Iittala är lika inne nu som på 60-talet.

En lampa som jag gärna skulle vilja lägga vantarna på är den här kromade skönheten av Gino Sarfatti som formgavs 1958

Som sagt, färgat glas är inne just nu.

Ett par snygga fåtöljer som formgavs 1949 av Ole Wanscher med stomme i valnöt. De äldre stolarna har en stomme av jakaranda, men idag tillverkas inga möbler i massiv jakaranda.

Ni kanske undrar vad skorna har i det här blogginlägget att göra. När jag gick från Nordiska Galleriet för att möta upp min man som hade varit och spanat på helt andra saker ( gitarrer hos Halkan). Passerade jag butiken Din Sko på Sergelstorg, i skyltfönsteret stod rader med pastellfärgade skor. Färgsättningen på skorna är detsamma som färgsättningen på möblerna hos Nordiska Galleriet. Så för att sammanfatta trendspaningen, så är det pastellfärger, glas, krom och 1900-tals design som gäller. Ledordet är INREDNING och eclectismen är allena rådande.

NÄSTA BLOGGINLÄGG HANDLAR OM BUKOWSKIS MARKET OCH PUBLICERAS NÅGON GÅNG IKVÄLL


1 kommentar:

  1. Vad kul att se Bertoiafåtöljen, jag hade bara sett Diamond Chair tidigare. Den serveringsvagnen var snyggare än myckt från tiden.

    SvaraRadera