Leta i den här bloggen

tisdag 20 mars 2012

På loppis i Sundsvall - Som att stjäla korven från hunden

I morse åkte vi på loppisrunda till Sundsvall. Vi började rundan med att besöka Erikshjälpen i Bydalen. Väl inne kom jag ihåg varför detta inte brukar vara en prioriterad loppis. Priserna var så skyhöga att en luttrad loppisräv som jag nästan höll på att trilla baklänges. En röd dalahäst från 40-50 talet pris 2300 kr!! Det börjar ju vara priser även på dessa dalahästar men jag har aldrig sett någon så dyr. Visst dalahästar har klubbats för betydligt högre belopp men då har de haft lite flera år på nacken. En ganska simpel Åseda vas 250 kr. Jag är van att betala 20-30 kr för dessa. Sedan bar det av till Fyndlagret där bjöd man ut en naggad Stig Lindberg vas för 500 kr!!! Listan kan göras lång då det gäller tokiga priser.  Det blev några små loppisar till innan vi bestämde oss för att vända om hem. Som sagt att göra en loppisrunda i Sundsvall är som att stjäla korven av hunden. Magrare loppisrunda har jag inte varit med om på länge. Och det lär dröja innan jag åker dit igen. I inlandet är priserna betydligt mycket bättre från konsumentens sida sett. 


Lite glas som vanligt, några Danska kryddburkar från Knabstrup och en kaffepanna.

Kaffepanna från Nils Johan, modellen heter Hollywood, handtag och knopp i Jakaranda. Den är i bra skick. På bilden ser den repig ut men den är bara smutsig.

9 kommentarer:

  1. Hollywood är nog den perfekta kokkaffepannan. Praktisk, snygg, hållbar och passar i alla sammanhang. Den används ofta hos oss.

    Daniel

    SvaraRadera
  2. Ser att den är populär även i Japan.

    SvaraRadera
  3. Tycker både Erikshjälpen och Kupan har blivit dyra. Det ju skänkta prylar, bättre att sätta låga priser och få lite ruljans på grejerna
    Ett exempel från Erikshjälpen Gävle: En pappa med liten son kommer till kassan och frågar vad en liten Marackas kostar då den var omärkt. Vilka problem det blev,hela kassapersonalen engagerade sig. Det slutade med att han skulle komma tillbaka på tisdag.Dit går man inte fler gånger.Stort BUU...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte var de där välgörenhetsorganisationerna får luft ifrån? Dom har blivit marknadsledande när det gäller priser på loppisprylar. Som du säger sakerna är skänkta. Skräpberget växer när de sätter orimliga priser. Allt går att sälja om priset är rätt. Jag instämmer i ditt BUU...

      Radera
  4. Kan bara instämma!! Loppisar är många gånger dyrare än Antikhandlaren och många gånger tror jag att det beror på kunskapsbrist... Eftersom min syster och hennes man är i branschen så säger dom att Antikrundan är en stor orsak av detta fenomen. Om de har värderat något värdefullt så kommer flera personer in dagarna efter med något likvärdigt i tro att även de besitter en smärre förmögenhet. Med stor ilska och irritation som följd. Även Tradera kan väl tillskrivas sin skuld till den höga prissättningen. Och mindre kunniga inom genren hakar på såsom de idella föreningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger mycket i du säger. Antikrundan kan vara ett riktigt gissel för handeln ibland. Det värsta jag har varit med om var när en kund kom in i tron om att de hade en Haupt byrå. Det hade de minsann sett i Antikrundan.

      Radera
  5. läcker kaffekanna, trevligt att se den med ädelträ istället för bakelit!

    SvaraRadera
  6. Priserna är många gånger högre på loppis än vad jag tog ut i butik.
    Det känns jättekonstigt. Jag har sett kunder med snorkig min gå runt i butiken och muttra över priserna för att en vecka senare se dem "fynda" till högre priser på kyrkans loppis.
    Jag har aldrig blivit klok på den där missunnsamheten eller vad det nu kan vara.

    SvaraRadera
  7. Sen som Erikshjälpen inte är direkt seriös.Mycket säljs bakom fasaden som aldrig kommer fram till hyllorna.

    SvaraRadera