Leta i den här bloggen

tisdag 27 mars 2012

Lågkonjukturen slår hårt mot Antikhandeln o Auktionshusen

Har i dagarna två med spänning följt månadskvalitén på Uppsala Auktionskammare. Jag kan bara konstatera att lågkonjunkturen slår hårt mot antikhandeln och mot auktionshusen. Under ganska så lång tid har man kunnat se vikande intresse för antikviteter. Vad jag kan se så höll den trenden i sig även denna gång på Uppsala Auktionskammare.

Jag blev lite förvånad när jag läste förra nummret av Antik & Auktion och Pontus Silverstolpes krönika Antikt på Riktigt.
Han skriver " Bland tusen och åter tusen föremål hos ett par hundra olika utställare stack montrar som Gallerie Donner, Friedenfeldt & Ödmann, Ribbhagen och Thunér Antikhandel ut. Gemensamt är genuinitet och kvalitet. Innehållet framstod som innovativt och trendmässigt helt rätt" 
Det är antikmässan i Älvsjö han åsyftar.

Jag kan bara konstatera att Ponus Silverstolpe och jag lever i helt olika världar och att vi inte tittar på omvärlden med samma glasögon. Jag ställer frågan om det är  ett önsketänkande från Pontus att intresset för antikviteter är på väg upp. Eller är det ett desperat försök till lobbyverksamhet för det antika?
Visst har de uppräknade antikhandlarna fina saker, men inte vet jag om man kan kalla det innovativt att mässa efter mässa presentera i stort sett samma typ av sortiment. Vad jag kan se så har intresset aldrig varit lägre för antikviteter än vad det är nu. 
Idag handlar det om inredning och åter inredning. Trenden är designat 1900-tal och inget annat.
2012030 bjöds denna rokokokarmstol ut på Uppsala Auktionskammares månadskvalité. Utropspriset var 6000- 8000 kr, den blev osåld. Igår bjöds den ut igen, utropet var nu sänkt till 4000-6000 kr, den klubbades för 4000 kr. Som en liten parantes kan nämnas att en likvärdig karmstol för ett par år sedan såldes i Härnösand efter att ha bjudits ut på Blocket till högstbjudande. En lokal antikhandlare betalade då 25000 kr. Så nog är trenden vikande för antikviteter. Bilden är hämtad från Uppsala Auktionskammares auktionskatalog.

11 kommentarer:

  1. Får en känsla av att antikhandeln bitit sig själv i svansen med dessa fantasipriser som varit....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alldeles rätt antikhandeln har bitit sig själv i svansen.

      Radera
  2. Intressant inlägg. Håller helt med dig. Antikviteter är ute. Allt handlar om inredning och då är det 1900-tal som gäller. Är det äldre föremål än så ska de vara så utstickande och udda att de verkligen förhöjer en modern inredning.
    Men är det verkligen antikhandelns fel att det blivit så här? Hur tänker ni då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Exporthandlarna har under många år köpt vissa antikviteter till vilket pris som helst. Prisnivån har skruvats upp ibland till astronomiska summor. Pengar som denna handel har genererat har återinvesterats, man har köpt mer antikviteter. Nu när exporthandeln har slagit stopp finns inte något intresse vare sig från antikhandeln eller från privatpersoner. Då det gäller privatpersoner så var det länge sedan intresset svalnade p.g.a skruvade priser. Många exporthandlare har idag överfulla lager som man inte blir av med. Vilket gör att prisnivån sjunker. Centrum för den antika handeln har inte varit Stockholm som säkert många tror, utan det har varit Småland. De flesta antikviteter som har sålts har på ett eller annat sätt hamnat i Småland för att sedan exporteras.

      Radera
  3. Intressant. Man undrar ju lite hur länge "retro"-trenden håller i sig. Det mesta går ju i cykler, och förr eller senare så vänder det åt ena eller andra hållet igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en känsla av att ju trendigare något blir ju snabbare svänger det. Jag tror att 1900-tals eran är här för att stanna ett bra tag till. Men frågan är vad som kommer att vara intressant över lång tid? Jag brukar gå på trendspaning ibland, jag har några favoritställen som jag besöker med jämna mellanrum, återkommer med ett blogginlägg om detta.

      Radera
  4. Som vanligt, ett intressant inlägg. Jag ser Antikrundan och tvivlar allt mer på att de priser de nämner till folk som visar upp sina antikviteter, grejerna knns ju helt otrendiga. Tror du har skrivit även om detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har sin agenda, vi får inte glömma att de flesta som värderar i Antikrundan tjänar på att hålla prisbilden uppe. De flesta är Antikhandlare eller driver Auktionshus!

      Radera
  5. som sagt dom som värderar i antikrundan ska inte ha varken auktionshus eller antikaffärer, dom ska se verkligheten och inte eget vinstintresse, hur detta kan ha pågått i så många år utan några större skriverier är en gåta, detta är ett fall för kalla fakta.........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det märkliga är väl hur Public Service och SVT kan sponsra näringsidkare med våra skattepengar som de gör. I sista Antikrundan fick man se ett inslag från Uppsala Auktionskammare, där firmanamnet klart och tydligt visades i rutan. Jag undrar hur många milioner SVT:s reklam har varit värd genom åren?

      Radera