Leta i den här bloggen

onsdag 21 mars 2012

Fräcka profiler - Vem och Var?

Det här är några av de anonyma stolar som vi har på lager. Profilerna är fräcka och snitsiga. Är det någon som har en aning om vem som kan vara tillverkaren? Jag har tittat på mängder av stolar, har ibland sett liknande, men inte hittat exakt likadana. Jag skulle bli väldigt tacksam om det är någon som har ett uppslag. Halva nöjet med att hålla på med begagnade varor är ju kunskapen. Jag brukar lösa det mesta tillslut genom att titta i gamla kataloger, titta på gamla annonser eller googla. Men dessa har jag gått bet på.
Stolen heter Grill och formgavs av Bengt Ruda 1958. Av en slump hittade jag den uppgiften när jag letade efter en helt annan sak.






8 kommentarer:

  1. Kan den sista vara från Gemla?

    SvaraRadera
  2. Hm, den första känner jag igen men kan inte placera, snygg är den i alla fall!
    Den andra skulle kanske kunna vara från IKEA? Jag ska kika i de kataloger jag har så snart förkylningen så medger.
    Den tredje är tillverkad av Gottfrid Karlsson & Söner, Diö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en klippa Wanja, nu har vi i alla fall ringat in en stol. IKEA låter troligt på stol nr.2

      Radera
    2. Men du, det var en märklig tidsinställning du har på bloggen!

      Radera
    3. den är märklig, men jag hittar inte var jag ska ställa in tiden. Någon som vet? Hör gärna av er.

      Radera
  3. Kan inte bidra med ngn info tyvärr. men snygga är de i alla fall.

    SvaraRadera
  4. kan inte heller bidra med något mer än att den första trebenta känns bekant, men det är ju inte till någon hjälp precis! trevlig blogg ni har, jag har just upptäckt den! kika gärna in hos mig. :)

    SvaraRadera
  5. Tack för dom fina orden. Vi brukar titta in hos dej, det är ett tag sedan vi länkade till din blogg.

    SvaraRadera