Leta i den här bloggen

onsdag 7 mars 2012

Allt är inte String

Vad mycket man lär sig av att titta i gamla kataloger. Jag sitter och läser i en katalog från Gunnars Fabriker i Nässjö, våren och sommaren 1960. Att allt inte är "string" som bjuds ut som "string" det visste jag redan. Men jag hade däremot ingen aning om att en av dessa stringliknande serier heter Populär. Jag ser att man på Tradera missbrukar varumärket "string". Man har t.o.m. börjat sälja lampskärmsstommar som "string" och man får bra betalt!!!
I Katalogtexten står följande: I Populär-serien ingår även en kombinationsserie bestående av utbyggbara praktiskt utformade enheter. Det finns otroligt många sätt att kombinera dessa detaljer. Material och utförande av högsta klass. Hyll och bordsskivor är fanerade i mahogny eller teak. Gavlar och underben av stabilt mjukplastbelagt material. Färgkombinationer: Mahogny/vit mjukplast, Teak/, svart mjukplast.





Imorgon kommer det en fortsättning från Gunnars. då blir det lite lampor. Jag har kunnat svära på att en del av dem var från 40-talet men återfinns i en katalog från 1960. Men det är nyttigt man lär sig att inte vara alltför tvärsäker då det gäller att bestämma ålder på föremål.

8 kommentarer:

  1. Det var riktigt kul att se! Man visste ju att det fanns kopior, men inte så här välstrukturerat under ett annat namn, Ikea vet jag ju har gjort en del "string", men jag har inget material därifrån tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Kataloger och gamla tidningar är ovärdeliga som referensmaterial. Vi försöker att samla på oss, men vi har bara en bråkdel av vad man egentligen behöver.

    SvaraRadera
  3. Intressant! Jag gillar de små borden med hylla under. Kul att se att det fanns hela kombinationer av vägghyllor även i andra märken än String.

    SvaraRadera
  4. Åh, mitt runda blombord är längst ner till vänster på bild. Jag har också en hel del gamla kataloger, bland annat Gunnars. Där kan man verkligen hitta allt. Har också en hel del kataloger med gamla campinggrejer och trädgårdsmöbler. De tycker jag också mycket om. Annat bra referensmaterial är ju annonser i gamla veckotidningar.

    SvaraRadera
  5. Jag har kopiösa mängder tidningar från tiden. Jag ska försöka strukturera upp det i en förhoppningsvis inte alltför avlägsen framtid. Jag gillar varianten av TV-bänk,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir det tidningar över köper jag gärna.

      Radera
  6. Vilken typ av gamla tidningar är du intresserad av? Åsa (arbetskompis med Anna)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt i Hemmet från 50-70 talet, tidningen Form. Även andra tidningar från 50-70 talet med roliga annonser då främst annonser om möbler och textilier eller annat som rör heminredning.

      Radera