Leta i den här bloggen

måndag 2 mars 2015

Pontus Silfverstolpe och pottorna

Tack för ett livstecken från SKAF och för att du yttrar dig i denna kontroversiella fråga. Mitt tidigare blogginlägg om fusk på antikmässan i Älvsjö  möttes med kompakt tystnad från SKAF:s sida.

Länk till mitt tidigare blogginlägg "Nybyggda" Antikviteter och Fransk kitch.  Klicka HÄR.

Pontus Silfverstolpe har på sin blogg på Barnebys gett sin syn på den s.k pottskåps affären. Intressant är att det dyker upp en tidigare okänd antikhandlare vilken är den som parat ihop pottskåpen och att Thunérs Antikhandel köpt pottskåpen av denne  i färdigt skick. Förargligt nog är denne antikhandlare okänd och förargligt nog har det 3:e pottskåpet sålts till USA. Mycket intressant information!
Länk till Pontus Silverstolpes blogg. klicka HÄR.
Länk till mitt blogginlägg om pottskåpen (där det även finns en länk till Aftonbladets artikel som Pontus nämner i sitt blogginlägg). Klicka HÄR:

Pontus Silfverstolpe tycker att jag är direkt oförskämd när jag skriver följande i mitt blogginlägg:
Man kan undra om inte SKAF borde ha följande text på sin sida istället.
- Vi skiter i kunderna, vi vänder oss till personer med mycket pengar och liten kunskap.
Nu var jag lite orättvis, i SKAF finns många mycket duktiga antikhandlare som arbetar seriöst. Det är fel att dra alla över en kam. 

Jag kan hålla med Ponus att jag kanske tog i lite i överkant, men jag ska förklara bakgrunden till detta. 2013 skrev jag ett blogginlägg om fusket med antikviteter på Antikmässan i Älvsjö. Jag intervjuade då Erik Edelstam, ordförande i SKAF, och visade bilder på föremål som jag ansåg vara förfalskade. Jag och Erik var då rörande överens om att det finns ett problem.
Jag blev väldigt förvånad och ledsen då jag återigen besökte Antikmässan i Älvsjö 2015 och upptäckte oegentligheter, nu på den s.k jurybedömda avdelningen.
Pontus Silfverstolpe nämner i sin blogg pottskåpen, men inte med ett ord berör han de fejkade möblerna i den danska CINOA montern som enligt regelverket för Antikmässan ska vara jurybedömd. Jag tycker att SKAF har ett stor ansvar gentemot kunderna på mässan då man trots allt är medarrangör. Så frågan är, vem är det som är oförskämd? Det är inte så att kunskap fattas, och det är inte ett misstag att Danskarna fick ha kvar sina fejkade möbler. Det kan vara olyckliga omständigheter men absolut inget misstag.
Kunderna ska givetvis kunna känna trygghet när man handlar på en antikmässa där SKAF är medarrangör. Allt annat vore skandal.

Är det så här SKAF vill att det ska se ut på Antikmässorna i framtiden?


Bilderna är från monter på Antikmässan i Älvsjö 2015

Det sista är nog inte sagt i den här frågan och det ska bli intressant att följa hur SKAF hanterar det s.k antikfusket. Om Antikmässan i Älvsjö ska överleva måste man rensa bort alla fejkade föremål. Det är inte för så många år sedan handlare fick bära ut hela montrar med förfalskade möbler från Antikmässan i Älvsjö.

Det finns idag bara en antikmässa som lever upp till sitt namn och det är Antikmäsan i Brösarp. Där plockas alla oegentligheter bort innan mässan öppnar för allmänheten. Så borde det även fungera på Antikmässan i Älvsjö.

7 kommentarer:

  1. Den okände (ökände) antikhandlaren är troligen salige Cederstrand på Stopalo.
    Inte helt okontroversiell vad det gällde stilkopior och . . . . .

    SvaraRadera
  2. Helt underbart att allt fusk kommer fram!jag själv snickrar och ändrar möbler till helt annat än vad möblerna är eller har varit i början,och mina kunder är flesta med i SKAF,jag tycker sedan 20år tillbaks som förfalskare att det största skurkarna är just SKAF kunderna,extrema pengar det handlar om,värt och låsa in nästan alla dom kallade finare handlare,jag skulle kunna berätta massor av fall som förfalskning har hänt,signaturer i möblerna samt påklistrade hallstämplar,har varit med och varit delaktig till och med att signaturer förfalskats.Bra Olof att du har ryggrad o ta fram allt skit i antiksvängen

    SvaraRadera
  3. Hej Olof!Jag tycker du ska komma in och vara med i instagram,där är nästan alla handlare från hela Europa,samt att du når din information inom privata kretsar,viktigt att du är med med din seriösa tankar o åsikter

    SvaraRadera
  4. Berätta mer!!!!!!

    SvaraRadera
  5. ...förfalskare sedan 20 år? Men du har inget ansvar för att denna skit kommer ut?
    Idiot till bloggtroll som fabricerat ett inlägg utan substans. Tröttsamt.

    SvaraRadera
  6. Min erfarenhet är att skickliga hantverkare anlitas och instrueras hur möbler och speglar i detalj skall åtgärdas.
    Dessa yrkesmän är oftast inte antikhandlare, utan just hantverkare.
    Att göra det jobbet är väl inte nått kriminellt.
    Problemet uppstår väl när vissa antikhandlare saluför dessa varor som riktiga antikviteter.
    Särskilt handlare som tillhör organisationer som (SKAF) som själv utger sig att vara
    Ett seriöst forum.
    Har själv hört från tidigare jury medlem ( antikmässan ) att det var ett känsligt, krystat
    Spel att bedömma SKAF:s montrar.
    Han sa att man fick gå där och blinka extremt sakta med ett påklistrat leende för att
    Inte stöta sej med sina kollegor.
    Nej dom som själv utsett sig till experter måste nog föregå med gott exempel.
    Och följa sina egenuppsatta regler,
    Annars blir det nog ingen ordning.
    Eloge till dej som tar bladet från mun om dina tjänster till handeln.
    Berätta mer du kan vara lugn att det sanerar och piggar upp branschen.
    Och till dej som kallar ärliga människor ( idioter tii bloggtroll).
    Byt ut ditt sortiment, och ställ dej till den hederliga skaran för vi kommer vinna.
    Eller har jag fel ? Tycker nån ?

    SvaraRadera
  7. Ögnade igenom nya numret av en tidning som heter Hem & Antik. Förfäras över att ganska nya möbler i folks hemmiljö presenteras som antikviteter. Sida upp och sida ner med vitgrå nypatinerade möbler från bl a Oscar & Clothilde och Det Franska Testamentet.
    Tragiskt att det säljs och att folk köper.

    SvaraRadera