Leta i den här bloggen

lördag 14 februari 2015

Antikmässan Älvsjö 2015- Antikhandeln skjuter sig själv i foten


Jag har i flera år påtalat fusket inom antikbranschen. 2013 skrev jag ett blogginlägg Nybyggda "antikviteter" och Franskt kitch - Antikmässan Älvsjö 2013  Det rörde om i grytan, Jag fick både ris och ros för blogginlägget, men mest ros. Många seriösa i branschen har tackat för blogginlägget.

Jag vill påstå att antikhandeln fortsätter att skjuta sig själv i foten. Förtroendet är sargat, ändå fortsätter man att blunda för fusket. Då jag som lekman upptäcker fusk så borde Sveriges Konst och Antikhandlareförening (SKAF) som är medarrangör och framförallt kvalitetsgruppen upptäcka oegentligheterna.

På SKAF:s hemsida står att läsa "SKAF ställer stora krav på sina medlemmar och borgar för att kunderna ska kunna känna sig trygga"
Man kan undra om inte SKAF borde ha följande text på sin sida istället.
- Vi skiter i kunderna, vi vänder oss till personer med mycket pengar och liten kunskap.
Nu var jag lite orättvis, i SKAF finns många mycket duktiga antikhandlare som arbetar seriöst. Det är fel att dra alla över en kam.

Jag citerar från mässtidningen där en styrelemedlem i SKAF svarar på frågan:
Hur ser du på framtiden för antikhandeln?
"Framtiden för antikhandeln är inte annorlunda än i någon annan bransch. Den eller de som är duktiga kommer alltid att fortsätta och det kommer alltid att finnas en marknad för dem"
Min fråga blir duktig på vad?
Jag vill påstå att de som är duktiga har svårt att hävda sig i konkurrensen med de som fuskar.

Då det gäller kvalitetsgruppen består den av mycket namnkunniga personer.
Johan Nordén
Lars-Yngve Johansson
Johan Ekström
Paul Jackson
Joacim Bengtsson
Sören Fingal
Anette Granlund
Den samlade kompetensen i den gruppen går inte av för hackor.
Hur kan dessa enormt duktiga personer riskera sitt goda rykte?
Hur kan man släppa igenom förfalskningar i jurybedömda montrar?
Detta är för mig helt obegripligt!

För att tydliggöra juryns uppgift har jag:
Kopierat från antikmässans regelverk för utställare
Varför en Kvalitetsgrupp?För att garantera en hög och god kvalitet har mässan speciella regler som gäller alla utställ-are oberoende vilken avdelning de ställer ut på. Kvalitetsgruppen säkerställer, genom sitt arbete, att dessa regler följs. Bestämmelser för Kvalitetsgruppens verksamhet Kvalitetsgruppen utses av mässarrangören i samråd med Sveriges Konst- och Antikhandlareföreningen. Kvalitetsgruppen äger rätt att av utställare få de kompletterande upplysningar som kan erfordras för dess bedömning. Kvalitetsgruppen kan begära att utställare särskilt redovisar påtalade brister eller oklarheter där Kvalitetsgruppen anser att så bör krävas. Kvalitetsgruppen ska granska, att föremål utställda på SKAF-avdelningen och i övriga jurybedömda montrar, uppfyller de villkor som ställs i de allmänna utställarreglerna och de speciella bestämmelser som finns för SKAF-avdelningen och i övriga jurybedömda montrar.

Allmänna utställarregler
* Utställare är ansvariga för alla föremål i sin monter och att de uppgifter som lämnas till arrangörer och köpare om dessa är riktiga.
 * Utställarna förbinder sig att göra intresseväckande montrar.
* Inga kopior, ej heller av "antikt" material, får förekomma.
* Antika möbler som helt eller delvis byggts om av äldre material och patinerats får ej utges att vara från "tiden".
* Utställaren ska tydligt och väl synligt för mässbesökaren ange eventuella reparationer, bättringar av originalskick, föremålets ålder samt pris.
* Alla utställda föremål ska vara representativa för sin tid.
* Utställda föremål ska vara till försäljning och prismärkta.

Sveriges- Konst och Antikhandlareförening (SKAF) montrar är alltid jurybedömda. Medlemmar av internationella handlarföreningen CINOA är alltid jurybedömda. Kvalitetsgruppen gör även en översyn över mässan som helhet.

Jag kontaktade Göran Ekberg projektchef för mässan och ställde frågan om man hade satt munkavle på kvalitetsgruppen. Han bedyrade att så inte var fallet. Vem eller vilka som har satt munkavle på vem kan nog bara kvalitetsgruppen svara på. För jag tvivlar starkt på att man missar förfalskningar.

Här nedanför ser ni bilder på pottskåp som fanns till salu i en SKAF monter på årets Antikmässa i Älvsjö. (Jurybedömd monter) Även vald till Årets Monter.



De följande två bilderna är hämtade från Stockholms Auktionsverks hemsida. Pottskåpen såldes på magasin 5 2013-08-29
Länk:
Pottskåp rokoko resp rokokostil
I auktionsbeskrivningen står följande:
Beskrivning

POTTSKÅP, 2 st, rokoko resp. rokokostil, bemålade, skuren dekor, beslag i mässing, höjd 87, 52x41 cm


Pottskåpen har sedan försäljningen på Stockholms Auktionsverk förvandlats till att vara "ett par unika pottskåp i högklassig rokoko tillverkade omkring år 1760." Det sista kopierat från säljaren hemsida.
Dessa pottskåp har visats en gång tidigare på mässa. Då i november på SKAF:s utställning på Nordiska Museet.

BREAKING NEWS!!!!!!!!
Antikrundans expert svarar på anklagelsen om fusk.
Ett 3:dje!!!! "unikt" pottskåp har dykt upp!?
Länk till artikel i AFTONBLADET

De inbjudna gästerna från Danmark medlemmar i CINOA hade tydligen så undermåliga varor att kvalitetsgruppen aldrig bedömde montern, till sitt försvar varför den inte bedömts sa man att montern stod utanför "mattan"

Jag låtsades vara kund på vitrinskåpet här ovan och bad att säljaren skulle berätta om skåpet. Jag fick veta att det var ett genuint Gustavianskt skåp från ca. 1790!
Här nedan en detaljbild på samma skåp. Lägg märke till den otäcka patineringen.

 Detaljbild på krönet på samma skåp. Lägg märke till sockerbitslisten.
 Lite märkligt att flera andra skåp i samma monter har likadan sockerbitslist, med samma avstånd mellan sockerbitarna.

Vilken tur man har som hittar flera skåp med samma sockerbitslist och med samma kulör. Genuina, knappast!

Observera att pottskåpet och vitrinskåpet är i två olika montrar en svensk SKAF-monter och en dansk CINOA-monter.

Antikmonologen en utmärkt blogg som har också synpunkter på SKAF:s och kvalitetsgruppens arbete på Älvsjömässan.

51 kommentarer:

  1. Bra att du ifrågasätter och granskar! Jag läser med stor behållning. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra att du fortsätter skriva om fusket, det är pinsamt att det kan fortgå och dessutom under SKAFs mantel.
    Mycket av det som omarbetats säljs också som original via auktionshusen och ett annat område som de flesta auktionshus har mycket dålig kunskap om är 50- & 60-talsmöbler. Man gissar och drar till med kända namn, sedan sprider sig uppgifterna då gemene man tror att auktionshusens info stämmer - de är ju "experter". Extra pinsamt blir det när IKEA-prylar från 90-talet säljs som 60-tal och med namn på kända formgivare.
    Vi måste med gemensamma krafter se till att detta fusk stoppas.

    SvaraRadera
  3. Antikrundans expert shabby chic-målar antikviteter. Verkligheten överträffar ibland dikten.

    SvaraRadera
  4. Det är ju en riktig skandal detta! När man inte kan lita på de främsta experterna inom sitt område låter bli att göra åverkan på antikviteter för att öka värdet eller att de som bedömer antingen inte ser detta eller ser mellan fingrarna, då är det allvarligt. Hur ska de som köper kunna lita på branschen då?

    SvaraRadera
  5. Pinsamt är bara förnamnet ! Bra att detta kommer fram ! Återstår att se vad som händer...

    SvaraRadera
  6. Bra jobbat! Vi är många som står bakom dig! Fuskarna ska rökas ut! Enda chansen att få tillbaka förtroendet för branschen. Nu framstår vi ju som hästskojare hela bunten!

    SvaraRadera
  7. Riktigt illa, att välkända säljare skor sig på okunniga köpare. Var finns moralen? Bra att det uppmärksammas, hoppas även media hakar på och påvisar fusket som pågår. Väl skrivet!

    SvaraRadera
  8. Att en "expert" målar antikviteter och samtidigt medverkar i SVT:s televisions produktioner rimmar riktigt illa....följer fortsättningen...

    SvaraRadera
  9. Är det dags att döpa om SKAF till Sveriges Konst och Antikskojare?
    Själv har jag slutat köpa plianger, Prechtspeglar och pottskåp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många inom SKAF som arbetar seriöst. Det är ett fåtal som tummar på regelverket. Det skulle inte vara ett problem om man följde det regelverk som föreningen har satt upp.
      Med ordentlig redovisning om vad som har hänt med föremålen, väl synliga prislappar etc.
      Tyvärr har det blivit så att en del handlare inte följer detta regelverk.

      Radera
  10. Tack för att ni skriver kommenterar på bloggen. Men jag skulle gärna önska att ni inte är anonyma.

    SvaraRadera
  11. Jeg tycker det ärr bra at der, t.ex. her bliver gjort opmærksomt på at selv velrenommerede antikvitetshandlere kan sælge ting der er uægte.
    Det mindsker muligheden for at nogen ved en fejl får købt noget de tror er bedre end det er.
    På den anden side er antikviteter, der normalt udbydes på antikmesser, nok mest ( tror jeg) tænkt solgt til alm. mennesker.
    De er konsumvarer, ikke kapitalanbringelser.
    Markedet er blevet for stort til, at det kan forsynes med originale ting. Så forretningernes hylder bliver fyldt med brocante og andet junk. For at betale huslejen skal der være omsætning. Omsætning kan kun skabes ved at have varer.
    Antikviteter tror jeg skal ses på samme måde som ikea møbler. Pæne og nydelige. Men hvis du betaler under 20-30.000 for noget, forvent Ikea. Er det dyrere ting, er der også råd til at pudse en advokat på sælgeren, hvis der viser sig at være et problem.
    At der så er et etisk problem i at fortælle folk, at de køber antikviteter, er en anden sag. Men er det anderledes end at købe en brugt bil, der viser sig at skjulte skader.?
    .

    SvaraRadera
  12. Jag är både förvånad och inte...faktiskt förvånad att thunér riskerar hela sitt uppbyggda varumärke på dessa pottskåp men kanske har hela denna " kändiskarusell " snurrat alldeles för fort och lätt. Men å andra sidan inte ett dugg förvånad att det händer för idag är det mer regel än undantag, om inte ens storfräsarna ( skaf )med pengar i fickorna kan hålla sig till etik och moral så kan man väl säga att denna marknad är i laglöst land. Jag kan bara se en utväg i detta elände och det är uteslutning och förbud att ställa ut om man inte kan redovisa möblers status korrekt hos dom som ändå tycker att dom bär på kunskapen.

    SvaraRadera
  13. Som jag ser det är det inte förvånande att detta händer hos Thunérs Antikhandel. Slagbordet som fanns i deras monter 2014 hade en gedigen beskrivning liggande på bordet. Men i beskrivningen fanns inte ett ord om (som jag minns det) om bordets historia eller skick. Det var ett bord som inte skulle komma innanför min ytterdörr, på grund av kompletteringar och försök till patinerad nymålning. Grattis säljare, beklagar köparen för något på drygt 300 000 kr. Några år tillbaka hos samma säljare fanns det en Hårleman-spegel som såldes i "orört" skick, enligt reportage i en antiktidning. Spegeln hittades något år tidigare i ett varulager, och var då ett s.k. vrak. Före detta fanns det ett golvskåp i lackarbete i samma monter, som enligt rykten i branschen fick återtas av säljaren - efter försäljning i miljonklassen.
    Problemet är att en, eller kanske ett par, av jurymedlemmarna är så beroende av berörda s.k. fuskare att de inte plockar bort dessa avancerade fuskmöbler, eller speglar, från den bedömnda delen av Älvsjömässan.
    Jag ser gärna att Ni fortsätter med den kritiska granskningen, och hoppas att Ni inte är ekonomiskt beroende av de aktuella aktörerna i fuskbranschen.
    Ett litet ljus i sammanhanget kan dock vara att en (kritisk) röst i jurygruppen kommenterade årets juryinsats med att det i år var mindre med fusknymålningar och omarbetningar/nytillverkningar. Dels beroende på att det nu finns mycket av dessa objekt på de dagliga auktionerna i Stockholm, dels på att en av dessa aktörer inte fanns med på årets mässa (initierade känner nog mycket lätt igen den (icke) saknade).

    SvaraRadera
  14. En annan problematik är den kritiska pressen, eller rättare sagt avsaknaden av en sådan. Våra antiktidningar lever via en viss symbios med handlare och journalisterna vill därför inte göra sig till persona non grata med handeln... Att kritiskt granska och ta upp mygel och sedan låta motparten gå i svaromål är väl ngt rätt naturligt för en fri press... Tror det skulle rensa upp en del! Mitt inlägg är generellt och ska inte kopplas till de ovan nämnda pottskåpen eller annat specifikt objekt som jag inte har kännedom om personligen...För övrigt tackar jag för en utmärkt blogg, fri från kommersiella intressen och bindningar!

    SvaraRadera
  15. Jag känner ingen i jurygruppen personligen men att möbelkonservator Johan Ekström skulle " missat " pottskåpen tror jag inte ryms inom rimlighetens tecken. Vad som hänt kan ju bara dom inblandade svara på och det skulle vara väldigt intressant att få ta del av men det förblir nog obesvarat och bortglömt😳

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte heller Johan Ekström personligen men han verkar vara en väldigt sympatisk man. Han lär vara en av Sveriges allra skickligaste konservatorer, vilket jag inte alls betvivlar.
      Jag tror i ärlighetens namn att inget av fusket undgår honom.
      Jag är helt övertygad om att jurygruppen har tagit del av innehållet i bloggen vid det här laget Det skulle onekligen vara intressant att få ta del av tankegångarna hos jurymedlemmarna.
      Jag är helt övertygad om att de på något vis är bakbundna.

      Radera
  16. Som antikintresserad är detta inte vad man vill läsa. Man tappar intresset för både
    Antikmässor och antikrundor på svt. Dags att rensa upp i fuskträsket,
    Det drabbar i detta fall en, men gynnar en hel bransch framtid.
    Och svt public service, det är nog städdags om ert flaggskepp Antikrundan skall behålla sin status. Notoriska fuskare hör inte hemma på vare sig antikmässor, tv,eller inom sport. Skärpning tv producenter och experter i mässjuryn. Dags att agera. Tack för mej. ( bra jobbat sankt olof du behövs ta plats i juryn )

    SvaraRadera
  17. Dessa 2 pottskåp säljs av http://www.thunerantikhandel.se om jag inte missminner mig, intressant att sonen i familjen är expertkommentator i Antikrundan. Det är lätt att räkna ut att detta är helt medvetet gjort av dem och att gjorts förr och kommer att hända igen. Noll respekt för historiska föremål och andras pengar, rent kriminellt!!

    SvaraRadera
  18. Bloggen och kommentarer bygger på att Auktionsverkets katalogisering var korrekt.
    Har någon kontrollerat det?

    SvaraRadera
  19. Bra inlägg! Skönt att du vågar ifrågasätta sånt här fusk!

    SvaraRadera
  20. Allt under förutsättning att auktionsverkets katalogisering var korrekt. Har någon kontrollerat detta, AUV har haft skräckexempel på felkatalogiserade byggen även på Stora kvaliten så man kan nog inte garantera att en möbelkatalogisering på stads är garanterat korrekt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de små detaljerna som gör det. Pottskåpen kan för lekmannens otränade ögon se likadana ut.
      Ta en ordentlig titt på Auktionsverkets bilder (finns länk).
      Titta på kopians klumpigt patinerade baksida som man i ett senare skede har slipat ner och på grund av detta har man även slipat det andra skåpets baksida.
      Om man tittar noga ser man små defekter av tidens tand på 1700-tals skåpet.
      Exempel: Spricka på lådförstycket, spricka på trågkantens bakstycke.
      Defekter som kopian saknar.
      Skärningarna på kopian är mycket hårdare och alldeles för stumma för att vara utförda vid samma tid och med samma verktyg.
      Om man tittar på skåpen i profil sitter inte gångjärnen korrekt på kopian.
      Det finns fler detaljer som ni säkert upptäcker om ni studerar bilderna noga.

      Visst händer det att auktionshus katalogiserar fel. Men jag har aldrig någonsin sett en liknande felkatalogisering.
      Att man har fel ålder händer, men då hade båda pottskåpen omnämnts som stilkopior eller varit katalogiserade som rokoko.
      Auktionsverkets katalogisering tyder på att det verkligen är någon som kan sin sak och att man har studerat skåpen ingående.

      Pottskåp gjordes aldrig i par på 1700-talet.
      Det var dåtidens bekvämlighetsinrättning (toalett), man hade aldrig mer än ett pottskåp på ett rum.

      Radera
    2. Jag reagerar mest på att ådringen i de olika bilderna är så lik! Det kan inte finnas två skåp med exakt samma ådring. Ska se om jag kan ta tilderna och ordna en overlay för att se om det är samma.

      Radera
    3. Då upplösningen inte är den bästa på Auktionsverkets bilder finns risken att man tolkar fel. Men det är identisk ådring på den vänstra skåpet i båda baksidesbilderna. Sannolikheten för detta är i stort sett noll.
      Det är definitivt samma skåp på bilderna.
      Man skulle helst vilja ha tillgång till Auktionsverkets originalbilder för att vara helt säker.

      Radera
  21. Om man förutsätter att pottskåp ej gjorts i par är det ganska naturligt att skärningar inte stämmer överens. Kan vara gjorda på olika verkstäder eller på samma med många års mellanrum. Har skåpen gifts i sen tid har de levt olika liv med olika slitage och framförallt olika mer eller mindre hårda renoveringar.Stora skillnader kan uppstå under tidens gång (kanske det ena bakstycket tom bytts ut i något stadium.)

    Innan storsläggan tas fram i specifika fall, med namngivande av enskilda aktörer bör nog en koll göras genom okulärbesiktning.
    Fusk förekommer, desto större anledning att inte "fuska" med faktgrunderna för explicita påståenden i enskilda fall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa anonym,

      1. Pottskåpen har blivit besiktigade av expertis på ett av Sveriges största auktionshus, Stockholms Auktionsverk.

      2. Presumtiva budgivare har gjorde samma bedömning som auktionsverkets expert, att 1 av skåpen är av mycket senare tillverkning.
      Budgivningen stannade på det förväntade. Utropspris 12 000 kr, klubbat pris 14 500 kr. Man bjöd upp till värdet på 1 skåp, som kanske hade kunnat räddas som en antikvitet till eftervärlden.

      3. När skåpen sedan hamnade i antikhandeln skickades dessa till "antikfabriken" för omarbetning. Skåpen har blivit marknadsanpassade och totalt förstörda genom ovarsam s.k renovering/konservering.

      4. Vid besiktning på antikmässan visar det sig, förutom att 1 skåp är en stilkopia, att skåpet från 1700-talet befinner sig i ett så förvanskat och förstört skick, med diverse slipning, nymålning och patinering att det inte har något på en antikmässa att göra. Skåpen borde givetvis inte bjudas ut som paret unika rokoko pottskåp i en jurybedömd monter på absolut bästa säljplats, den första monter man ser när man kommer in på Antikmässan i Älvsjö Dessa skåp har genom ovarsam bearbetning i min ögon inte längre något som helst värde som antikvitet. Utan borde bjudas ut till försäljning på avdelningen för begagnade möbler.

      5. Samtliga antikhandlare som vi har konsulterat har uttryckt sin förvåning och bestörtning att något sådant får förekomma. Detta är inget nytt problem. Marknadsanpassning av möbler har under senare år spridit sig som en farsot i mässhallarna och har nu nått det absoluta toppskiktet av antikhandlare.

      Ansvaret för denna utveckling ligger inte på enskilda antikhandlare. Ansvaret är helt och hållet branschorganisationernas.
      SKAF och FAK har tydliga regler för hur medlemmarna skall sköta sin antikhandel.
      Branschorganisationerna ska kontrollera att regelverket efterlevs. SKAF och FAK:s slapphänta hantering i detta har öppnat upp för fusk. SKAF är dessutom medarrangör till Antikmässan i Älvsjö och är med och utser juryn.
      FAK ( Förenade Antik och Konsthandlare) har tagit till sig av kritiken sedan fusket på antikmässan var på tapeten förra gången i denna blogg. Det hela slutade med att en medlem fick avsluta sitt medlemskap.

      Se Allmänna utställarregler som finns redovisade i blogginlägget.

      Radera
  22. Så väldigt bra att du är tillbaka med dina granskningar av auktionshus och mässor. Med dagens konkurrens har handeln haft en möjlig fördel före auktionshusen, dit många tveksamma föremål söker sig, genom att värna äkthet. Antagligen har kortsiktiga ekonomiska fördelar stimulerat en dold självmordsbenägenhet hos mässor och handlare. Kan antikbranschen inte stiga upp ur fuskträsket har den rimligen ingen framtid. Fokuseringen kring pottskåpen är lite sorglig då du påvisat rent nygjorda "antikviteter". Vad hände med dem? Gick kunder hem med nybyggda "antikviteter" från nordens största antikmässa? Alla vet att din blog läses av väldigt många antikintresserade. Jag tycker att det krävs ett svar och en förklaring från: Mässledningen, juryn och SKAF.

    SvaraRadera
  23. Ja det skall bli mycket intressant att se om SKAF är den seriösa förening med sk.
    Äkthetsintyg på sina medlemmars varor, som man utger sig vara.
    Annars bör vi vanliga antikvänner/ köpare dra öronen åt oss när det gäller köp
    I SKAF medlemmarnas butiker/ mässmontrar.
    Man kan väl ändå inte tillåta upprepande felaktigheter gång på gång eller?.
    Nu återstår bara att se om det är ett sk. Gäng för inbördesbeundran eller en
    Handlingskraftig förening i ärlighetens namn. ( antikintresderad mässbesökare)

    SvaraRadera
  24. Länk till auktionen på Magasin 5 finns i blogginlägget.
    Klicka på:
    Pottskåp rokoko resp rokokostil (text markerad i blått)

    SvaraRadera
  25. Visst är det mycket märkligt att det tredje "antika" skåp som fanns
    i lagret sedan 10 år tillbaka enligt artikel i Aftonbladet har exakt samma höjd på den nedre brädan i bakstycket
    som den nedre brädan i kopian som säljs på Auktionsverket. Cirka 10 cm.
    Skarven syns tydligt på bilderna. Sannolikheten är för detta, hur stor är den.
    För att se detta krävs ingen okulärbesiktning.

    SvaraRadera
  26. Om man tittar på bilderna bakifrån på skåpen - dels bilden från Magasin 5 och dels bilden från mässan - så ser man att det på skåpen till höger fattas en liten bit där vänsterbenet ansluter mot ryggbiten. PÅ BÅDA BILDERNA. Och på det skåpet som Magasin 5 säger är nytillverkat. Alltså är det exakt samma skåp som stod på Mässan - tillfixade av nåt "troll" i Småland.
    En riktigt härlig skandal - tyvärr . . . .

    SvaraRadera
  27. Nu återstår väl bara att se hur SKAF agerar. Vågar man ta gynnaren i örat eller mörkar man? Troligen och tyvärr det sistnämnda . . . . .
    Som de tre aporna - inget sett . . . . .

    SvaraRadera
  28. Oj - så tyst det blev.
    Är det ingen av herrar Nordén, Johansson, Ekström(jury) eller Edelstam(SKAF)
    som vill bemöta eller kommentera dessa allvarliga anklagelser?
    Eller ska tystnaden vara talande...

    SvaraRadera
  29. Troligen talande tystnad från ynkryggarna i SKAF. Man håller varandra om ryggen
    Årets monterpris borde dras tillbaka - annars är det ännu större skandal än det redan är.

    SvaraRadera
  30. På Barnabys blogg:
    https://www.barnebys.se/blogg/artikel/48649/
    förvarar Pontus S - av oförklarliga skäl - den fuskande antikhandlaren.
    Ofattbart!

    SvaraRadera
  31. Om man som ANONYM 26/2 påpekar så ser man klart och tydligt att skåpen på Magasin 5 och de på Mässan otvivelaktigt är desamma.
    Att man kan bortse från detta och hävda att det ena är ett "tredje skåp" är inte bara pyramidalt korkat utan också bedrägeri i stor skala!
    Att SKAF och Mässan inte kommenterar detta och montern blir fråntaget sitt pris är också oförklarligt.

    SvaraRadera
  32. Ja, antingen är juryn mycket inkompetent eller så väljer man den okloka
    Vägen att tiga och sopa under mattan.
    Det ser dessutom ut att fler erkända namn vill riskera sitt anseende.
    Man blir förvånad.
    Är SKAF styrelsen och juryn medveten om att förtroendet snart är förbrukat
    I de flestas ögon. Ärlighet varar längst alltid.
    Skärpning !!!!

    SvaraRadera
  33. Nu har Silverstolpe även lagt ut kritiska kommentarer på sin blogg. Det kanske börjar hända saker . . . SKAF och Mässan svara inte på mejl - vilket jag heller inte förväntat mig. Inte den "gode" handlaren heller. Svansen mellan benen? Beklagansvärt!

    SvaraRadera
  34. Efter att ha läst allting om detta fall och synat bilderna så är det som åklagarna i rätten brukar säga: - Ställt utom allt rimligt tvivel att antikhandlaren far med osanning.
    Beklagansvärt och skrämmande.

    SvaraRadera
  35. Mycket tråkig historia - jag kallar det ´´Ikarossyndromet´´

    SvaraRadera
  36. Jag kallar det bedrägeri!

    SvaraRadera
  37. Borde inte vara så svårt att visa upp bilder på det tredje skåpet. Som antikhandlare måste väl ha inventarielistor som alla andra företagare, eller?

    SvaraRadera
  38. Inga kommentarer vare sig från Mässan, SKAF eller nån annan som har ansvar!
    Stinker ruttet tyvärr. Slutet för Älvsjömässan Antik?

    SvaraRadera
  39. Inga kommentar från vare sig Handlare, SKAF eller mässan. Locket på . . . .
    Kan bara tolkas som "skyldig".
    Därmed också förhoppningsvis slutet på Älvsjömässan som urartat till "Shabby chic-mässa.

    SvaraRadera
  40. Angående de "tre" pottskåpen på Antikmässan har jag äntligen fått svar från A&A oc Carin Stentorp på min fråga om varför dom inte skrivit om debaclet - jag citerar:
    "så mycket kan jag
    säga att vi alltid tänker på hur ett enskilt fall, som exemplet med
    pottskåpen du nämner, kan lyftas till en allmän nivå, så att det kommer
    till konkret nytta för våra läsare, den vanliga antikköparen. En sådan
    bevakning kan du alltså se fram emot"
    Vilket jag också gör - om bevakningen nu kommer. Jag befarar att dom likt seglare i hårt vind drejar bi och hoppas på ett annat scoop.
    Tyvärr.
    Man stöter sig inte gärna med "noblessen" - om man nu kan kalla Pottskåpar´n för det. . . . .
    Anders L

    SvaraRadera
  41. Den konkreta nyttan måste väl vara att man skall vara på sin vakt och inte köpa vad skit som helst. Tror ni att dom skriver det om Pottnissen? Skulle inte tro det.
    Fullständig nersläckning tippar jag,

    SvaraRadera