Leta i den här bloggen

måndag 19 augusti 2013

Falsk marknadsföring av IKEA?

Bordet "Lövet" designades av Gillis Lundgren 1955 och salufördes i 1956-års IKEA katalog. "Lövet" var IKEA:s första platta paket och blev snabbt en storsäljare.  "Lövet" har idag till formen återuppstått fast under ett annat namn "Lövbacken"





Redan i slutet av 2012 fanns "Lövbacken" att köpa. Det var butiken i Älmhult som då sålde en begränsad upplaga.
I annonstexten stod följande att läsa, "Från butiken i Älmhult:
"Bordet Lövbacken finns i 500 ex och kostar 495 kr. Erbjudandena gäller för medlemmar i IKEA Family. "

Bordet blev populärt och var snabbt slutsålt.

Våren 2013 fanns bordet åter till salu, nu i Kungens Kurva, även då gav man sken av att det var i begränsad upplaga.
"Bordet LÖVBACKEN är en återuppstånden produkt från 50-talet som enbart säljs här på IKEA Kungens Kurva. Det är en uppdaterad version av bordet "LÖVET" som var den första möbeln som IKEA sålde i ett platt paket - ENDAST 499kr. "

Man kan ju undra var den exklusiviteten tog vägen? Nu finns bordet "Lövbacken" i IKEA:s Katalog!

Detta är en fråga som vi även har ställt till IKEA:s pressavdelning. Jag fick härom dagen svar från Pernilla Jönsson (Kungens Kurva) som skriver följande:
"
Vi har inte haft för avsikt att lura någon och det var verkligen exklusivt till en början.

Bordet Lövbacken producerades upp som en begränsad upplaga, där vi och några varuhus passade på att köpa in det. Vi fick den största andelen, och det vi visste då var att det var en tillfällig upplaga.

Nu, och med största sannolikhet för att den blev så populär igen, har den kommit att bli ordinarie sortiment vilket vi inte visste förrän det stod klart vilka nyheter som skulle komma i den nya katalogen."

Vi kan konstatera att det nog var en och annan lycksökare som i första läget köpte på sig flera bord i hopp om att göra en bra affär. Så sent som igår såg vi en köp nu" annons på Tradera, med ett begärt pris på 1200 kr.

4 kommentarer:

  1. Det har sålts i Västerås också, även då som "begränsad upplaga" nu i våras... Ett jäkla sätt tycker jag! Fult av dem.

    SvaraRadera
  2. Har faktiskt ett ex av det äkta lövet, dock i ganska risigt skick. För 40 spänn kunde jag ändå inte låta bli det. kanske hittar nån som kan fixa det lite åt mig.

    SvaraRadera
  3. Allt som tillverkas görs i "begränsad upplaga". Allt som tillverkas är "designat".
    Jag brukar ibland framhålla att jag är den förste som skulle köpa om jag erbjuds en vara som är gjord i "obegränsad upplaga". Likaså om jag erbjuds en "odesignad vara".
    Sune

    SvaraRadera
  4. För 5000 kr hade jag kanske reagerat om mitt bord i "begränsad" upplaga helt plötsligt massproducerades. Men varför skulle Ikea idka välgörenhet och sälja rariteter för 500 kr som andra sedan säkerligen skulle sälja vidare mycket dyrare? Men ok om man kör provkollektion först och sen märker att produkten går bra, klart man utökar upplagan.

    SvaraRadera