Leta i den här bloggen

söndag 22 juli 2012

Nytt prisrekord på allmoge i Hälsingland

Eller vi kanske ska säga ett nytt "stolleprov" i Hälsingland. En massproducerad dala souvenir som såldes på marknader runt om i Sverige klubbades idag på auktion i Hälsingland för 88 000 kr! Det var Hälsinge-Byrån i Forsa som hade auktion. Jag höjer på hatten och gratulerar säljaren. Souveniren ifråga var en originalmålad dala-häst från 1800-talet. Jag förundras över de höga priser som man får för allmogeföremål i Hälsingland. Ska ni sälja allmoge kontakta en av auktionsfirmorna i Hälsingland, de får priser som ligger långt över riksgenomsnittet. I Ångermanland får man 10 originalmålade allmogeskåp för den summa som hästen inbringade. Av de enklare billiga allmogemöbler som klubbades idag, dragsängar, klaffskänkar, chiffonnieer m.m. gick de flesta till en "känd" handlare från Ångermanland. Trots att efterfrågan på allmoge dalar så ser man inte den trenden i Hälsingland.
Häst klubbad hos Hälsinge-Byrån för 88 000 kr. Bilden är lånad av Hälsinge-Byrån

6 kommentarer:

  1. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta men jag har svårt att se att någon skulle ha betalat 88 000 för denna träbit,tänk om man tex.ställde ut på älvsjömässan och begärde 88 000 för en pålle....jag tror att man blev i princip bojkottad av handlare och köpare för all framtid.Inte ens i Hälsingland kan väl detta vara möjligt hmmmm...

    SvaraRadera
  2. Det ser ut som allt är möjligt i Hälsingland. För inte så länge sedan sålde samma auktionsfirma en bandvävsked för 84 000 kr. Jag kan inte annat än skaka på huvudet. Det verkar vara några samlare som har alldeles för mycket pengar, och lite för mycket testosteron, som jag skrev i mitt blogginlägg om bandvävskeden. Jag håller helt med dig, som utställare på Älvsjö med den prisbilden skulle det tisslas och tasslas och man skulle nog bli idiot förklarad.

    SvaraRadera
  3. Hej på Er ! Jag har kommenterat det tidigare. Varför den tonen att de som köper fin allmoge är knasiga ?
    Hästen är ju bra, visst mycket pengar, absolut, men vaför den nedlåtande tonen ?
    Jag kan tänka mig några alternativ.
    Tacksam för svar
    Vänliga häls
    Lars B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det var ett fint unikt allmogeföremål från 16-1700 talet som såldes för 88 000 kr skulle jag inte säga något. Då det är en massproducerad souvenir från 1800-talet som kostar så mycket har jag ingen som helst förståelse. Hästen är fin för ett par tusen, men inte för 88 000.
      Det är det typiska samlarobjektet, lätt att känna igen, om det har jag inget ont att säga. Förut var det Skultuna mortlar i mässing storlek 1-10 som var i ropet. Nu är det taffligt hopsnickrade hästar.
      Jag kan inte klappa i händerna åt sådana "stolleprov". Jag hoppas verkligen att den som köpte hästen inte gjorde det som en investering, utan att man köpte den för att leva med den i all framtid. Det lär bli svårt att få igen pengarna.

      Radera






















    2. man kan göra ett fejkobjekt med fejkbudgivare för att tex få fler kunder för att få upp priset på skräp

      Radera
  4. hej hästen va värd 88000:- för den som köpte den, vi tycker det är galet, men det beror på hur man ser på saker och ting,ingen säger eller gnäller när nån köper en ny bil för 450 000:- som tappar värdet direkt den lämmnat bilhandlaren......har man pengar köp de ni gillar....man lever bara en gång :)

    SvaraRadera